19 August 2013

Bandar Jertih perlu disusun semula

Sepatutnya dah lama kajian terhadap susun atur bandar dilakukan..bukan setiap kali raya baru nak kaji...sampai bila?

BESUT - Jabatan Perancang Bandar dan Desa (JPBD) akan melakukan kajian terhadap susun atur bandar Jerteh tidak lama lagi bagi mengatasi masalah kesesakan trafik di bandar itu terutama ketika musim perayaan.

Adun Jerteh, Muhammad Pehimi Yusof berkata, kajian akan dilakukan membabitkan jalan utama bermula dari Bukit Yong di sempadan Terengganu dan Kelantan serta dari Kampung Gong Nering dari arah Kuala Terengganu.


Menurutnya, JPBD akan merangka laluan alternatif bagi memudahkan pengguna jalan raya sama ada dari Kuala Terengganu ke Kota Bharu atau sebaliknya, agar tidak berlaku kesesakan lebih teruk pada masa akan datang.

“Walaupun ada cadangan supaya jambatan bertingkat dibina menyeberangi Sungai Besut namun disebabkan kos pembinaan terlalu tinggi, cadangan tersebut mungkin ditolak,” katanya.



Menurutnya, kajian struktur bandar turut dikaji manakala cadangan membina sebuah jambatan baharu menghubungi Sungai Besut di satu lokasi lain akan turut dikaji memandangkan satu laluan alternatif untuk pengguna dari Kuala Terengganu ke Kota Bharu telah dikenal pasti.

No comments:

Post a Comment