31 December 2012

GELOMBANG KEDUA BANJIR DIBESUT

Sehingga jam 10.30 malam,keadaan banjir di Hulu Besut semakin buruk. Menurut portal Majlis Keselamatan Negara (MKN) sehingga kini 5 pusat pemindahan telah dibuka melibatkan 73 keluarga.
Setakat ini seramai 234 orang mangsa berada di pusat pemindahan.
Senarai Pusat pemindahan bajir di Bbesut,SK Kg Bukit payong ,Dewan Masjid Kg Keruak,SK.LKTP Tenang Masjid Kg La, dan Dewan serbguna Kg Apal
berita selanjutnya akan menyusul.

10 June 2012

Manifesto Khas BN Untuk Kedah Pada PRU-13

ALOR SETAR, 10 Jun (Bernama) -- Barisan Nasional (BN) akan mempunyai manifesto khas bagi Kedah pada pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) nanti bagi mengetengahkan apa yang akan dilakukan BN jika dapat menawan semula negeri ini.

Pengerusi BN negeri Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah berkata pada PRU-13 nanti, BN Kedah akan mempunyai dua manifesto iaitu manifesto di peringkat pusat dan manifesto khusus untuk Kedah.

"Kita akan bincang dengan (BN) pusat. Ia merupakan janji-janji kita jika menang di Kedah ini. Ia bukanlah janji kosong tetapi janji-janji yang memang kita sentiasa tunaikan," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Badan Perhubungan Umno Kedah di sini malam tadi.

Beliau berkata lawatan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sempena program Jelajah Janji Ditepati di Kulim Jumaat lepas adalah bagi membolehkan rakyat Kedah melihat sendiri janji-janji BN yang ditunaikan.

Sementara itu, Ahmad Bashah meminta pemimpin dan anggota Umno serta parti komponen BN supaya tidak terlalu memikirkan peristiwa hitam PRU-12 yang menyaksikan BN kehilangan penguasaan ke atas Kedah.

 BERNAMA

22 May 2012

Nik ajis merapu lagi...

Hai mari mano pulok tok guru ni undi umno-bn tok lulus Islam ni?kalu undi PAS lulus Islam ko?cakap jangan sebarang cakap. Bukan mudah nak keluar fakta. jangan ajar ketam berjalan. kalau pas sendiri tak betul. kenyataan tersebut adalah dari blog PAS buletin online.


TGNA kata gitu ketika merasmikan Mesyuarat Agung PAS Kawasan Kuala Terengganu Kali Ke-37 di Markaz Tarbiyyah PAS Kuala Terengganu, di Kuala Ibai, dekat sini, pada Sabtu 19 Mei lalu. 


Jangan guna nama Isla kalau PAS sendiri yang tidak mampu hidupkan syiar Islam. Setujukah kalau saya kata PAS sudah terpesong dengan perjuangan asal. PAS kena perbetulkan dulu Parti sendiri sebelum nak kata undi UMNO-BN tidak lulus Islam. Adakah kalau undi PAS Lulus Islam. Apakah sebabnya? Adakah sebab PAS Parti Islam?atau pemimpin PAS itu sendiri itu Islam?Apa beza dengan UMNO? Presiden PAS pun Islam, presiden UMNO pun Islam?


TGNA perlu berfikir dan jangan cakap sembarangan dan jangan anggap PAS parti terbaik di dunia?
TGNA jangan rosakan status beliau sebagai 'tok guru' kalau cakap pun merapu. 


cakap jangan sebarang cakap..ISLAM buka letak pada undi parti wahai 'tok guru'

8 May 2012

MAHASISWA ROBOT CERAMAH GAGAP


video

Mari Ceramah  Nak menipu Orang Bukit Payong la Konon, Macam la Orang Bukit Payong Tu Bodoh. Dah ceramah tergagap-gagap, Fakta tak betul. Maklumlah mahasiswa robot Pakatan rakyat.

BRIM- RM 500-Kerajaan Bagi kata Tak cukup.Beryukur lah.
Baucer Buku Pelajar Sekolah RM 50
Baucer Buku Pelajar Universiti- RM 200 (dia guna untuk beli Novel)-Salah guna doh bantuan kerajaan
PTPTN- duit yang di beri tidak cukup- Kau tu boros, guna duit untuk 'Dating'
AUKU-Tidak relevan (Buat la undang-undang sendiri)


Rela gambar ayah dia diletak dibawah (Nak jadi Anak Derhaka ke?)

Disyor dia tu berhenti belajar di IPT Awam-sebab tidak suka dengan AUKU,dasar-dasar kerajaan Malaysia-Belajar sendiri,bayar sendiri.

Tapi kenapa menentang melalui pembangkang?Nampak sangat di PERGUNAKAN oleh Pembangkang.

16 April 2012

Terima Kasih Kerajaan

Sekumpulan kanak-kanak menggunakan teknologi dimana sahaja. E-book adalah sumbangan kerajaan Terengganu yang memberikan percuma untuk pelajar-pelajar sekolah di Terengganu. Alhamdulillah kerana kestabilan politik, kanak-kanak ini boleh belajar dan menggunakan kemudahan teknologi tidak kira dimana sahaja.

Gambar ini diambil semasa kunjungan saya ke Pulau Perhentian semasa menghadiri sebuah program anjuran Jabatan kerajaan bersama penduduk Pulau Perhentian.

26 March 2012

BESUT TERUS CIPTA KECEMERLANGAN


Besut terus mencipta kecermelangan dalam pelbagai aspek. Terbaru Tabika KEMAS An-Nur telah mengharumkan nama Besut dengan menjadi johan keseluruhan. Tabika An-Nur menjadi johan dalam kategori luaran kelas (RM800), kategori dapur (RM800) dan tempat kedua kategori dalam kelas (RM500) sekali gus berjaya membawa pulang hadiah wang keseluruhan berjumlah RM7,100 dalam Pertandingan Kebersihan dan Keceriaan Tadika Peringkat Negeri Terengganu 2011/2012.

Kejuaraan itu berdasarkan kemenangan berganda yang diraih, tiga daripada lima kategori yang dipertandingkan iaitu kebersihan dan kecerian luaran kelas, dalam kelas, dapur, landskap dan tandas. Tabika KEMAS An-Nur menjejaki langkah yang sama bagi pertandingan itu bagi tahun lepas.



Puan Saedah yang pernah menerima anugerah Guru Inovatif KEMAS Peringkat Kebangsaan pada 2007, kelas itu mula beroperasi pada 2003 dan pertama kali menyertai pertandingan tersebut.

“Kemenangan ini meningkatkan komitmen saya sebagai tenaga pengajar, ibu bapa dan masyarakat tempatan untuk melakukan lebih baik pada masa akan datang khusus untuk generasi kecil ini menimba ilmu,” katanya. 

20 March 2012

CATATAN SEMALAM

Hampir sebulan saya tiada kesempatan untuk mencoret di blog ini. Oleh kerana kesibukan dengan kerja dan terpaksa travel ke beberapa buah negeri. Walau bagaimanapun bukan bermakna ruangan ini di tinggalkan terus.

Hari demi hari banyak isu yang dimainkan oleh pembangkang dan perang cyber berlaku diantar kedua belah pihak. Bila dan hujan, itu tandanya musim banjir dah tiba. Namun kehangatan isu dan PRU-13 semakin hangat. Ketika inilah 'YB Kontrak' mula turun padang untuk mencari 'tiket' bagi PRU akan datang. Dan masa inilah juga ramai 'Orang baik hati' maklumlah nak melobi nak jadi calon atau 'YB Kontrak'. Musim bahagi kain pelikat dan hamper dah tiba. Masa inilah rumah yang hampir menyembah bumi dibaiki, warga emas yang uzur sejak sepuluh tahun dulu dikunjungi oleh 'YB kontrak'. Wahai YB...kenapa menjelang PRU baru nak melawat rakyat yang bekerja keras untuk kamu dahulu.

Bagi yang melobi nak jadi calon tu, apakah matlamat anda untuk rakyat?rela jadi hamba rakyat?Jangan jadi calon semata-mata untuk mengejar Glamour je. Kalau anda jadi YB untuk mengumpul harta tiada maknanya..Pikul lah amanah yang diberikan. Ingat pesan emak. Pikul amanah yang diberikan rakyat. 

bagi 'YB Kontrak' jangan lupa ye kalau menang lagi, jangan sibuk dengan hal sendiri, maklumlah YB.

24 February 2012

Masjid Kayu Diberi Nama Masjid Ulul Albab oleh Baginda Sultan Terengganu

Masjid Kayu Seberang Jertih  di beri nama baru iaitu Masjid Ulul Albab oleh Sultan Terengganu. Masjid Ulul Albab berharga RM12 juta dibina pada tahun 2009 dan mampu menampung 1,500 jemaah. Ia mula digunakan pada 4 Julai tahun lepas.
Pengistiharan nama Masjid Ulul Albab dibuat ketika Baginda Sultan ketika merasmikan masjid berkenaan sebelum menyertai solat Jumaat bersama masyarakat Islam sekitar Kampung Seberang Jertih hari ini.
Turut serta pada hari itu ialah Menteri Besar,Datuk Seri Ahmad Said, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Haji Mazlan Ngah,Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan Negeri, Y.B. Khazam Che Mat, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan,Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna Negeri, Dr. A Rahman Mokhtar, ADUN Jertih, Datuk Seri Idris Jusoh, Penasihat Agama kepada  Perdana Menteri, Datuk Dr Abdullah Md Zin dan Pegawai Daerah Besut, A Rahim Jusoh.




Pada majlis itu juga Baginda Sultan 
turut menyampaikan watikah perlantikan imam dan bilal serta jurunikah kepada penjawat berkenaan dari daerah Besut.



Masjid Ulu Albab adalah diantara Masjid yang menarik di Negara ini. 
Masjid berkenaan dianggap unik kerana pembinaanya menggunakan kayu cengal dan mempunyai reka bentuk menarik berasaskan seni bina ketukanan Melayu yang diadun dengan cirri-ciri Islam kelasik. Nampaknya Besut akan menjadi tumpuan kepada Pelancong tempatan dan luar. Masjid itu kini menjadi mercu tanda baru kepada perkembangan syiar Islam di daerah Besut Masjid ini juga menjadi tumpuan pengantin baru bagi dijadikan tempat mengabadikan kenangan selain Masjid Hadhari Bandar Jertih.

23 February 2012

Sultan Terengganu Melawat Besut

Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin akan berangkat merasmikan Desa Ukiran Kayu (DKU) di Kampung Raja, Esok (Jumaat) dalam rangka lawatan baginda selama dua hari ke daerah ini.

Yayasan Pembangunan Usahawan Terengganu (YPU) dalam satu kenyataan memberitahu, baginda diiringi Sultanah Nur Zahirah akan berangkat ke majlis perasmian pada pagi esoki.

DKU yang ditubuhkan oleh YPU dan diselia oleh Terengganu International Design Excellence Sdn. Bhd. (TIDE) merupakan institusi yang menawarkan pengajian berteraskan pendidikan vokasional dan keusahawanan ukiran kayu.

Penubuhannya di daerah yang terkenal dengan pengukir ternama bertujuan menyuburkan seni ukiran kayu dengan kemunculan lebih ramai anak tempatan mewarisi kemahiran dan mampu diketengahkan sebagai usahawan.

Selepas upacara tersebut, Baginda akan berangkat menunaikan solat Jumaat dan merasmikan Masjid Kayu Seberang Jerteh iaitu salah satu masjid seni bina Melayu yang terindah di negara ini.

Pada petang hari sama, baginda berdua akan menghadiri majlis jamuan teh bersama rakyat di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Permaisuri Nur Zahirah di Limbongan.

Pada hari Sabtu pula, baginda akan berangkat ke majlis taklimat mengenai pembangunan daerah di Pejabat Daerah Besut Kg Raja.

Desa Ukiran Kayu (DKU) di Kampung Raja, yang bakald dirasmikan oleh DYMM Sultan Terengganu

Masjid Kayu Seberang Jertih, DYMM Sultan Terengganu solat jumaat dan akan merasmikan serta memberi nama baru esok (Jumaat)

BP: Tertunggu-tunggu nama baru bagi Masjid kayu yang menjadi salah satu masjid seni bina Melayu yang terindah di negara ini, Bangga menjadi anak Besut.

20 February 2012

SBPA: Khabar Gembira atau Khabar DuKa?

Keputusan sama ada tuntutan penambahbaikan sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) akan memberi khabar gembira kepada seluruh penjawat awam atau sebaliknya dijangka diketahui Rabu ini.


Timbalan Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Azih Muda berkata, pada hari tersebut, pihaknya akan membentangkan hasil bengkel Jawatankuasa Bertindak SBPA kongres itu kepada Jawatankuasa Penambahbaikan SBPA yang ditubuhkan kerajaan.


"Kelmarin dan semalam kita ada bengkel Jawatankuasa Bertindak SBPA CUEPACS di Kuala Lumpur di mana kita masih lagi mengekalkan cadangan lima perkara yang diutarakan kongres supaya diteliti kerajaan," katanya kepada pemberita selepas sesi dialog bersama CUEPACS di Perpustakaan Awam Negeri Terengganu, di sini hari ini.

Turut hadir, Setiausaha Agungnya, Lok Yim Pheng.

Azih berkata, pihaknya juga menjangkakan isu tuntutan CUEPACS mengenai SBPA dapat diselesaikan sepenuhnya pertengahan April ini.

Dalam perkembangan sama, katanya, CUEPACS amat menghargai kesediaan dan keprihatinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang bersungguh-sungguh untuk membantu menyelesaikan isu itu demi kepentingan penjawat awam khususnya peringkat bawahan.

"Kita sangat hargai komitmen Perdana Menteri untuk dengar pandangan CUEPACS dan kesungguhan beliau untuk membantu menyelesaikan perkara yang dibangkitkan CUEPACS ini," katanya.
"Ini satu penghargaan tinggi daripada kerajaan kepada CUEPACS," katanya.

UTUSAN ONLINE

29 January 2012

JPA HARUS PRIHATIN RUNGUTAN PENJAWAT AWAM

JPA HARUS PRIHATIN RUNGUTAN PENJAWAT AWAM



Implikasi SBPA tak dimaklum secara telus, kakitangan bawahan tidak dapat manfaat

SISTEM Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang cuba hendak dipaksa ke atas keseluruhan 1.3 juta warga perkhidmatan awam akhir tahun lalu, kini sedang menjalani kajian menyeluruh hasil arahan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berikutan banyaknya bantahan terhadap cara Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) cuba hendak memaksa penerimaannya. Mereka juga dikatakan tidak diberikan masa cukup untuk menelitinya bahkan butiran lengkap cadangan itu juga tidak diberikan. Ini telah menimbulkan banyak persoalan kenapa JPA begitu terdesak mahu melaksanakannya. Dikatakan warga awam hanya diberikan masa tidak sampai dua minggu untuk membuat pilihan kalau tidak, mereka akan menghadapi risiko yang boleh menjejaskan kedudukan mereka dalam perkhidmatan.

Persoalan yang timbul kenapa segala implikasi dan akibatnya tidak diterangkan kepada semua kakitangan awam? Kenapa Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Perkhidmatan Awam (CUEPACS) sendiri tidak pula dibawa berunding dari awal lagi supaya segalanya kelihatan telus?

Bukankah orang ramai sentiasa diberi nasihat meneliti sebarang apa yang mereka mahu tandatangani dan mengetahui ‘the small print’ sebelum bersetuju? Tetapi bagi SBPA ini nampaknya JPA sendiri tidak mahu warga perkhidmatan awam bersikap demikian.

Apakah akibatnya daripada perlakuan demikian? Bukankah ia telah menimbulkan amarah di kalangan majoriti kakitangan awam hingga ada yang mengugut mahu berpaling tadah pada Pilihan Raya Umum Ke-13 yang akan diadakan dalam masa terdekat. 
Apakah ini muslihat beberapa kerat pegawai kanan kerajaan yang bertanggungjawab terhadap SBPA ini? Hanya mereka yang boleh menjawab.

Keluhan beberapa warga awam dalam beberapa blog membuka mata terhadap apa sebenarnya berlaku. Kata seorang: “Beberapa bulan lalu kakitangan awam berasa sangat gembira apabila skim gaji baru diumumkan Perdana Menteri membabitkan kenaikan antara tujuh hingga 13 peratus, berkuat kuasa 1 Januari lalu.

“Andaian kami sudah pasti kakitangan kerajaan pada gred paling rendah akan menikmati kenaikan 13 peratus sementara gred paling tinggi iaitu Kumpulan Pengurusan dan Profesional akan mendapat kenaikan tujuh peratus.

“Namun sangkaan ini meleset apabila melihat kepada tawaran opsyen dikemukakan JPA. Kami diarahkan untuk membuat opsyen dalam keadaan sangat tergesa-gesa tanpa mendapat penjelasan mengenai skim gaji baru itu daripada ketua jabatan. Apabila mendapat surat opsyen berkenaan, kami diarahkan untuk menurunkan tandatangan pada borang opsyen pada masa itu juga”.

Kata seorang lagi: “Ketua pengarah JPA sudah buat kesilapan, akibatnya kerajaan dimarah oleh kakitangan sendiri. Perkara ini menjadi modal pembangkang untuk hentam kerajaan.

“Sebagai contoh ketika taklimat, soalan diajukan tidak dapat dijawab dengan tepat, sebaliknya jawapannya ialah akan berlaku kenaikan gaji daripada SSM kepada SBPA. Tentunya ada tetapi berapakah kenaikan? RM1 pun kenaikan juga”.

Kata seorang lagi: “Yang aku pelik, kenapa masih nak berahsia sangat pasal lampiran ‘C’ tu? Bila tanya pada ketua pejabat, jawapannya ‘rahsia’. Macam mana hendak sign kalau rahsia?

Seorang lagi berkata demikian: “Sebagai contoh tawaran yang diberi kepada pegawai bawahan saya yang berada pada gred paling rendah dalam kerajaan iaitu untuk jawatan Pekerja Awam Gred R1 yang dulunya dipanggil ‘buruh’ yang berkhidmat selama 15 tahun, bergaji pokok RM1,242.09 hanya mendapat kenaikan RM88.

“Jika dihitung naik 13 peratus, beliau sepatutnya mendapat RM161.47. Sebaliknya jumlah kenaikan diperoleh itu hanya lebih kurang tujuh peratus.

“Begitu juga dengan kerani yang berjawatan Pembantu Tadbir Gred N17 yang sudah berkhidmat selama lebih kurang sembilan tahun bergaji pokok RM1,369.39. Beliau hanya mendapat kenaikan RM61 iaitu tidak sampai pun lima peratus”.

Semua ini adalah rungutan sebenar yang sepatutnya sudah diteliti supaya tidak wujud rasa tidak puas hati sedemikian. Dalam pada itu dikatakan pula kenaikan yang diberikan kepada pegawai atasan termasuk yang ditakrif sebagai ‘Premier’ dan ‘JUSA’ langsung tidak setimpal.

Apakah ini tidak menunjukkan bagaimana songsangnya pertimbangan yang diberikan kepada warga bawahan berbanding pegawai atasan?

Anehnya skim itu kononnya adalah dalam rangka perjalanan kerajaan mahu mencapai status negara maju berpendapatan tinggi.

Bagaimana mahu mencapai matlamat itu kiranya kakitangan bawahan hanya diberikan kenaikan serendah RM10 sebulan berbanding kenaikan mencecah RM8,000 bagi pegawai JUSA?

Ini bermakna jurang pendapatan bukan lagi dapat dirapatkan tetapi akan bertambah renggang dengan yang sudah pun menerima ganjaran besar menerima kenaikan yang sungguh tinggi, walhal mereka yang sepatutnya diberikan imbuhan lebih tinggi tidak mendapat pertimbangan demikian, malah diberikan serdaknya saja.

Inikah caranya pimpinan perkhidmatan awam mahu merapatkan jurang perbezaan pendapatan antara yang tertinggi dengan yang terendah?

Maka tidak menghairankan kenapa hampir keseluruhan 1.3 juta warga membantah melalui CUEPACS yang juga lambat memberikan reaksi hanya kerana tidak mengetahui apa sebenarnya yang disarankan.

Jadi persoalannya apa agaknya ada dalam pemikiran mereka yang membuat cadangan itu dan cuba memaksa warga awam menelan apa yang cuba disogok?

Baik jugalah kini Perdana Menteri menyedari betapa buruknya akibat usaha itu dengan kesedaran bagaimana kiranya ia dibiarkan saja kemungkinan besar ramai daripada 1.3 juta warga awam tidak akan lagi memihak kerajaan kiranya pilihan raya diadakan dalam masa terdekat.

Hanya beberapa kerat pegawai yang mencipta dan memikirkan skim itu saja boleh jawab apa sebenarnya muslihat mereka mengadakan skim yang begitu songsang.

Berita Harian

5 Tuntutan Utama Semakan Semua Gaji SBPA Kakitangan Awam

CUEPACS MENUNTUT 5 UNTUK KAKITANGAN AWAM

  1. mengkaji semula pindahan gaji bagi gred 54 dan ke bawah
  2. mengekalkan kedudukan kekananan yang ada dalam Skim Saraan Malaysia (SSM) sebelum bertukar kepada SBPA
  3. mengkaji semula kedudukan gaji kakitangan awam yang sudah lama mencapai tahap gaji maksimum
  4. mengkaji semula kenaikan gaji kakitangan awam antara tujuh dan 13 peratus
  5. semak kembali penstrukturan semula di semua peringkat gred

19 January 2012

12 January 2012

Kes Liwat, Segera Failkan Rayuan

Bapa Mohd. Saiful Bukhari, Azlan Mohd. Lazim, 58, merayu supaya pihak Peguam Negara segera mengemukakan rayuan selepas Mahkamah Tinggi membuat keputusan melepas dan membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada tuduhan meliwat anaknya, kelmarin.

Pada masa sama, Azlan dalam satu sidang media di kediamannya hari ini mengecam keras kenyataan Majlis Peguam yang menyarankan agar Peguam Negara tidak perlu memfailkan rayuan terhadap kes membabitkan anaknya itu.
Azlan berkata, walaupun beliau sekeluarga dapat menerima keputusan tersebut tetapi itu tidak bermakna hak keadilan bagi Mohd. Saiful perlu dinafikan kerana di dalam sistem perundangan negara, anaknya itu masih berhak mengemukakan rayuan sehingga peringkat mahkamah tertinggi.

‘‘(Oleh itu) Demi anak saya, saya merayu agar pihak Peguam Negara memfailkan rayuan. Diharap pihak peguam Negara tidak terpengaruh dengan desakan Majlis Peguam atau mana-mana pihak agar tidak mengemukakan rayuan.
‘‘Sebagai bapa saya akan terus bersama anak saya dan berjuang untuk memastikan aduan anak saya ini mendapatkan pengadilan seadil-adilnya bagi mengembalikan nama, maruah dan juga seluruh keluarga saya,’’ katanya di kediamannya di Bandar Utama, dekat sini hari ini.

Sidang media hari ini dibuat rentetan daripada keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur kelmarin membebaskan Anwar daripada pertuduhan meliwat Moh. Saiful kerana tidak cukup bukti.
Menyentuh lebih lanjut gesaan Majlis Peguam tersebut, Azlan sekali lagi membidas saranan itu kerana menurutnya ia dilihat sebagai langkah menidakkan hak seseorang warganegara untuk diadili dan didengar rayuannya sehingga ke peringkat tertinggi menurut Perlembagaan Persekutuan.
‘‘Mengapa Majlis Peguam selama ini tidak pernah membantah tertuduh dalam kes itu yang mengikut rekod telah mengemukakan penangguhan perbicaraan sebanyak 36 kali? Ini baru pertama kali pihak kami mengemukakan rayuan. Itu pun sudah mahu dihalang.

‘‘Mengapa ada pilih kasih? Adakah disebabkan anak saya hanya seorang insan kerdil, bukan orang kenamaan, ahli politik maka haknya dinafikan begitu sahaja?’’ soalnya.
Beliau berkata, Majlis Peguam dalam kes tersebut seharusnya bersifat neutral dengan tidak menghalang proses keadilan dilaksanakan.

Satu lagi persoalan, katanya, adakah gesaan itu melambangkan pendirian semua peguam di Malaysia atau hanya mewakili pendirian individu-individu tertentu yang ada kepentingan politik?

Menjawab satu soalan, Azlan berkata, beliau dan keluarganya akan menunggu perkembangan dalam tempoh dua minggu untuk melihat perkembangan rayuan bagi pihak Mohd. Saiful sebelum pihaknya mengumumkan tindakan selanjutnya.

‘‘Kita perlu mengambil langkah demi langkah dan tidak boleh tergesa-gesa. Jika sebelum ini kita boleh menunggu empat tahun, mengapa kita tidak boleh menunggu selama satu atau dua minggu,” katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata, sebagaimana dinyatakan Mohd. Saiful dalam laman blog peribadinya, anaknya itu berada dalam keadaan sihat dan dapat menerima keputusan mahkamah tersebut dengan tenang.

“Mohd. Saiful masih bekerja di Kuala Lumpur, hidup tetap perlu diteruskan, kita dapat terima dengan tenang, kita amat profesional, memang keluarga kami hanya orang biasa tetapi kita terima dengan tenang,” katanya.

Katanya, beliau serta ahli keluarga yang lain akan terus menyokong Mohd. Saiful dan berdasarkan respons daripada orang ramai serta kawan-kawan, banyak yang turut bersimpati di atas keputusan kes tersebut.

Utusan Malaysia

4 January 2012

MASIHKAH KAU INGAT BAHAGIAN 3

Masihkah kau ingat dengan pemerintahan PAS di Terenganu sewaktu diberi peluang dahulu? Bukan setakat janji tinggal janji, malah dah lupa diri, nak buat itu, nak buat ini..last-last ape yang org terengganu dapat? kerjaan BN juga yang mereka mintak tolong...saya tak nak cakap banyaklah..cuma korang semua baca dan tengok sendiri lah apa yg PAS buat dulu..Masihkah kau ingat?...



Menghalau Kanak-kanak TABIKA...Insan yang masih kecil dan tidak tahu apa Itu POLITIK!


Duit Punya pasal!

dan banyak lagi...tunggu episod masihkah kau ingat seterusnya...Serik Doh Weh

MALAYSIAKINI MOHON MAAF KEPADA TAIB MAHMUD





Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud hari ini menarik balik saman fitnah terhadap Malaysiakini setelah portal berita tersebut memohon maaf secara terbuka di Mahkmah Tinggi, di sini.

Abdul taib memfailkan saman tersebut pada 2007 setelah portal berita itu menyiarkan 12 artikel dari 6 April hingga 3 Mei 2007 yang didakwa mengandungi perkataan fitnah terhadap beliau menurut utusan.

Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud menarik balik saman fitnah yang difailkannya ke atas Malaysiakini lima tahun lalu selepas mencapai penyelesaian luar mahkamah.


Penyelesaian itu membabitkan pengakuan Malaysiakini bahawa Biro Percukaian Serantau Tokyo telah menarik balik dakwaan bahawa sogokan dibuat oleh syarikat-syarikat perkapalan Jepun kepada syarikat pesisir Hong Kong, Regent Star, yang dikatakan ada kaitan dengan keluarga Taib.


Taib menarik balik samannya tanpa sebarang tuntutan ganti rugi atau kos daripada Malaysiakini selepas kenyataan itu dibacakan secara terbuka di mahkamah.

Hakim Datuk Rozilah Yop, yang mendengar kes itu, merekodkan penyelesaian berkenaan dengan tidak membuat sebarang perintah untuk kos. Beliau juga membatalkan tarikh perbicaraan yang  ditetapkan sebelum ini.

Selain, Fahri, Malaysiakini juga diwakili peguam K Shanmuga manakala Robert Lazar bertindak bagi pihak Taib.

Penasihat undang-undang Sarawak JC Foong, yang juga hadir di mahkamah, berkata beliau bertindak sebagai peguam pemerhati kerajaan negeri Sarawak.



Sumber: Utusan Malaysia, Malaysiakini

3 January 2012

BANJIR DI TERENGGANU SEMAKIN PULIH

Bajir di Terengganu semakin pulih sehingga petang ini dengan hanya 1 pusat pemindahan dibuka iaitu di Surau Kg Nyatuh Setiu dengan hanya 64 orang mangsa melibatkan 12 keluarga. Kawasan banjir yang terlibat adalah di Kg Nyatuh Setiu. Sementara menurut Portal  banjir Majlis Keselamatan Negara (MKN) Terengganu jalan yang ditutup adalah di kilometer 3.0 Jalan Pantai Sura (Teluk Lipat) Dungun dan masih tidak boleh dilalui oleh semua kenderaan.

2 January 2012

BANJIR DI TERENGGANU

Portal Banjir Majlis Keselamatan Negara (MKN) Terengganu, sebanyak 7  pusat pemindahan banjir dibuka.
mangsa banjir yang dipindahkan di Terengganu setakat 8.27 pagi tadi sebanyak 558 orang telah dipindahkan.

Besut, Surau Kayu Kelat  sebanyak 71 mangsa di pindahkan melibatkan 19 keluarga, Surau Asrama PERKAYA sebanyak 203 melibatkan 45 keluarga, manakala di Balai Serbaguna Pengkalan Kubur, Tembila sebanyak 17 mangsa dipindahkan melibatkan 3 keluarga dan Sek.Keb. Bukit Tempurung, sebanyak 141 mangsa melibatkan 31 keluarga.

Setiu, Masjid guntung Luar sebanyak 73 mangsa dipindahkan melibatkan 23 buah keluarga,Sek.Keb.Kg Besut sebanyak 39 mangsa melibatkan 5 keluarga dan Dewan Sivik Desa Jaya sebanyak 14 Orang mangsa di pindahkan melibatkan 4 keluarga.