9 October 2013

Lata Tembakah ada penunggu?

Lata tembakah tempat keras, ada je mangsa yang akan menjadi korban setiap tahun. Adakah tempat ini berpuaka?

Pengalaman itu pernah diceritakan oleh pengawal keselamatan air terjun tersebut. 


Ikut ceritarakan mangsa:
Rakan mangsa lemas dakwa lihat objek pelik.

Sinar Harian
23 Nov 2010


Rakan mangsa lemas dakwa lihat objek pelik 

PASIR PUTEH - Rakan mangsa lemas, Allahyarham Ahmad Mustapha, 18, dari Kampung Kulim Hilir, dekat sini menceritakan beberapa kejadian aneh sebelum tragedi di Hutan Lipur Lata Tembakah, Besut, Sabtu lalu. 

Mohamad Hasan Al Basri Zakaria, 22, berkata, ketika menunggu operasi mencari mangsa, seorang pengawal keselamatan kawasan perkelahan itu datang kepadanya menunjukkan gambar yang dirakamkan dengan telefon bimbitnya di kawasan air terjun itu, Oktober lalu. 

Mohamad Hasan berkata, dia terkejut apabila melihat objek dalam gambar itu yang seakan lelaki berpakaian putih sedang menunaikan solat di permukaan air. 

“Saya seram sejuk apabila melihat gambar itu yang ditunjukkan kepada saya hanya beberapa ketika sebelum mayat rakan saya ditemui. 

“Saya menunjukkan gambar itu kepada seorang guru agama dan saya dinasihati supaya tidak mudah membuat tanggapan mengenainya kerana tiada siapa mengetahui kesahihan atau ketulenan objek tersebut,” katanya. 

Mohamad Hasan berkata, seorang pengunjung menceritakan kepadanya bagaimana seorang pengunjung perempuan hampir lemas apabila terperangkap ketika berlaku kejadian ‘kepala air’ di situ seminggu lalu. 

Menurutnya, kejadian itu berlaku agak pantas kerana ‘air besar’ tiba-tiba menuruni jeram yang menyebabkan paras air meningkat sehingga pengunjung tersebut tidak mampu ke tebing dan terpaksa duduk di atas batu di tengah sungai sehingga air surut semula dalam tempoh kira-kira dua jam. 

Dalam kejadian Sabtu lalu, Ahmad dilaporkan lemas ketika cuba menyelamatkan rakannya, Sallahuddin Ismail, 19, kira-kira jam 12.30 tengah hari dan mayatnya ditemui Unit Skuba Bomba kira-kira jam 3.45 petang. 

Serang lagi rakan mangsa, Mohd Zulhi Awang, 22, berkata, dia nekad terjun apabila mendapati Ahmad dan Sallahudin tenggelam. 

Menurutnya, dia menyelam ke dasar sungai sedalam hampir lima meter untuk menyelamatkan kedua-dua rakannya. 

Mohd Zulhi berkata, dia tidak mengesyaki apa-apa apabila arwah menyatakan hasrat untuk mandi di kawasan air terjun berkenaan untuk kali terakhir.


Peserta perkehmahan diserang Histeria

Pernah juga berlaku peserta perkemahan di kawasan air terjun tersebut diserang histeria. mangsa biasanya perempuan disampun dan meracau-racau. Dahulunya kawasan tersebut memang popular dengan kawasan perkemahan.

Admin juga diberitahu oleh seorang rakan, pernah diganggu oleh hantu galah dikawasan parkir kenderaan. Peristiwa itu berlaku semasa rakan admin menjadi urusetia program perkemahan suatu ketika dulu.




No comments:

Post a Comment