8 October 2013

Air Terjun maut

Air terjunya memang cantik dan sesiapa sahaja yang berkunjung ke sini memang terpesona dengan keindahan air terjun. Namun siapa sangka disebalik keindahan terselit kedukaan.

Air terjun maut, itu gelaran yang boleh diberikan kepada Air Terjun Lata Tembakah, Hulu Besut. Kes terbaru 3 pelajar UMK Kelantan. Kumpulan pelajar jurusan Teknologi Bioindustri tahun ketiga kampus UMK Jeli, Kelantan itu tiba tengah hari semalam, untuk menghabiskan cuti hujung minggu berkelah di kawasan air terjun berkenaan. Kes ini merupakan kes pertama bagi tahun ini.



Kejadian lemas terakhir dicatatkan berlaku di Lata Tembakah pada 9 Oktober tahun lalu babitkan seorang lelaki di tingkat ketiga.

Banyak kes mati lemas dilaporkan dan ia berlaku setiap tahun. Kebanyakan mangsa adalah dari luar daerah. Lazimnya berlaku di tingkat tiga serta empat. Walaupun papan tanda amaran telah terpacak dikawasan tersebut, namun penggungjung tetap degil dan salah faktor tersebut akibat kecuaian pengunjung selain faktor persekitaran air terjun tersebut.



Pada tahun 2010, Berita Harian melaporkan  Seorang remaja berusia 18 tahun lemas selepas terjun ke dasar Air Terjun tersebut. Ahmad Mustapha dari Kampung Kulim Hilir, Pasir Puteh, Kelantan, dikatakan terjun untuk menyelamatkan Salehuddin Ismail, 19, yang tergelincir kira-kira jam 12.30 tengah hari. 







Rakan mangsa, Mohd Zuhri Awang, 22, ketika ditemui di tempat kejadian berkata, mangsa bersama 13 rakan berkonvoi dari kampung mereka pada jam 10 pagi ke kawasan perkelahan itu sempena cuti hujung minggu.


Tahun berikutnya, pada bulan Jun 2011, berlaku juga kes lemas di air terjun ini. 

Sarmiela Mohamed, 20, yang berasal dari Kampung Keluat, Tanjung Pauh, Bachok, Kelantan dikatakan tergelincir ke dalam lubuk ketika sedang bermain air di tingkat tiga, kawasan perkelahan itu kira-kira jam 2 petang.

Patutkah air terjun ini ditutup? demi keselamatan dan agar tiada lagi yang akan menjadi mangsa seterusnya.

apa pun berhati-hati jika mengunjungi air terjun ini, banyak kes mitos dan kejadia pelik yang berlaku di kawasan tersebut.






No comments:

Post a Comment