2 December 2013

Wira Lahad Datu terima ijazah


Balu wira Lahad Datu terima ijazah suami

SINTOK - Balu kepada Allahyarham Asisten Supritenden Zulkifli Mamat tidak menyangka kata-kata suaminya sebelum ini supaya beliau yang pergi mengambil ijazah bagi pihak dirinya, betul-betul menjadi kenyataan.
    
"Beliau pernah berkata ayang (sayang) dengan mak (mertua) sajalah yang pergi ambil ijazah. Tak sangka pula kata-kata arwah itu menjadi kenyataan," kata Nor Aziah Noor yang hari ini menerima ijazah Sarjana Muda Komunikasi (Kepujian) bagi pihak suaminya pada majlis konvokesyen ke-26 Universiti Utara Malaysia (UUM) di sini hari ini.
    
Allahyarham Zulkifli, 29, terkorban ketika mempertahankan negara daripada ancaman pengganas Sulu di Lahad Datu, Sabah pada Mac lalu.
    
Nor Aziah, 28, yang mengajar di Sekolah Menengah Syed Putra, Kangar ditemui selepas menerima ijazah itu daripada Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah yang juga Canselor UUM.
    
Seramai 7,445 orang graduan termasuk 420 graduan antarabangsa dari 22 buah negara menerima ijazah masing-masing pada istiadat konvokesyen UUM kali ini yang akan berakhir Selasa ini.
    
Nor Aziah datang ke UUM dengan ditemani kakak iparnya Aishah Mamat, 32, beserta ketiga-tiga anak lelakinya yang berumur antara 54 hari hingga lima tahun.
    
Semasa menyampaikan ijazah tersebut kepada Nor Aziah, Sultan Abdul Halim turut menyerahkan pemulangan yuran pengajian Allahyarham Zulkifli yang bernilai RM13,000 serta sumbangan daripada kakitangan UUM bernilai RM20,739.
    
Nor Aziah berkata Seri Paduka Baginda secara peibadi turut mengucapkan takziah kepadanya di samping bertanyakan tentang dirinya dan anak-anaknya.
    
"Tuanku berharap saya lebih tabah menghadapi ujian Allah dengan kejadian yang menimpa saya. Baginda turut memberi kata-kata perangsang dan semangat. Saya amat terharu dengan keprihatinan baginda," katanya.
    
Beliau berkata beliau akan menyimpan ijazah tersebut untuk tatapan anak-anaknya supaya apabila besar kelak, mereka turut berazam kuat untuk menimba ilmu.
    
Mengenai pengajian yang diikuti Allahyarham suaminya itu, beliau berkata "cita-cita suami saya mahu menyambung pengajian secara jarak jauh setelah menangguhkannya pada 2006 untuk menyertai pasukan polis, tercapai apabila berjaya menamatkan pengajiannya pada 15 Februari lepas".
    
Nor Aziah juga berkahwin dengan Zulkifli pada 2007 setelah berkenalan semasa mereka sama-sama belajar di UUM pada 2004.

- Bernama-

No comments:

Post a Comment