24 November 2013

Cuti mingguan Johor Jumaat dan Sabtu

Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar menitahkan supaya cuti mingguan negeri Johor iaitu Sabtu dan Ahad ditukar kepada Jumaat dan Sabtu berkuatkuasa 1Januari tahun depan. Baginda bertitah, Jumaat adalah penguhulu segala hari dan umat Islam perlu mengambil peluang keberkatan hari jumaat untuk memperbayakan amalan yang ditututut.

“Pada masa kini, kita dapat perhatikan golongan lelaki terkejar-kejar ke masjid untuk solat Jumaat pada waktu rehat yang singkat. Waktu khutbah pula sering dijadikan sebagai waktu berehat dan tidur. 


“Selepas selesai solat Jumaat pula, mereka bergegas bangun meninggalkan masjid sehingga ada yang tidak sempat menunggu imam selesai membaca doa. Kita sedia maklum, di Malaysia ini masih ada beberapa negeri yang mengamalkan cuti pada hari Jumaat malah Johor juga sudah mengamalkannya sebelum ini. 


Johor pernah menjadikan Jumaat Sabtu sebagai cuti mingguan sejak sebelum negara mencapai kemerdekaan. Bagaimanapun cuti itu ditukar kepada Sabtu dan Ahad bermula 1994. Selepas 19 tahun mengamalkan cuti mingguan pada Sabtu Ahad, bermula tahun depan, cuti berkenaan kembali semula kepada Jumaat Sabtu. 

Info negeri yang cuti Mingguan Jumaat dan Sabtu.
1. Terengganu
2. Kelantan
3. Kedah
4. Johor

No comments:

Post a Comment