4 January 2012

MALAYSIAKINI MOHON MAAF KEPADA TAIB MAHMUD





Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud hari ini menarik balik saman fitnah terhadap Malaysiakini setelah portal berita tersebut memohon maaf secara terbuka di Mahkmah Tinggi, di sini.

Abdul taib memfailkan saman tersebut pada 2007 setelah portal berita itu menyiarkan 12 artikel dari 6 April hingga 3 Mei 2007 yang didakwa mengandungi perkataan fitnah terhadap beliau menurut utusan.

Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud menarik balik saman fitnah yang difailkannya ke atas Malaysiakini lima tahun lalu selepas mencapai penyelesaian luar mahkamah.


Penyelesaian itu membabitkan pengakuan Malaysiakini bahawa Biro Percukaian Serantau Tokyo telah menarik balik dakwaan bahawa sogokan dibuat oleh syarikat-syarikat perkapalan Jepun kepada syarikat pesisir Hong Kong, Regent Star, yang dikatakan ada kaitan dengan keluarga Taib.


Taib menarik balik samannya tanpa sebarang tuntutan ganti rugi atau kos daripada Malaysiakini selepas kenyataan itu dibacakan secara terbuka di mahkamah.

Hakim Datuk Rozilah Yop, yang mendengar kes itu, merekodkan penyelesaian berkenaan dengan tidak membuat sebarang perintah untuk kos. Beliau juga membatalkan tarikh perbicaraan yang  ditetapkan sebelum ini.

Selain, Fahri, Malaysiakini juga diwakili peguam K Shanmuga manakala Robert Lazar bertindak bagi pihak Taib.

Penasihat undang-undang Sarawak JC Foong, yang juga hadir di mahkamah, berkata beliau bertindak sebagai peguam pemerhati kerajaan negeri Sarawak.



Sumber: Utusan Malaysia, Malaysiakini

No comments:

Post a Comment